söndag 13 juli 2008

Hemma igen!

Jag har landat i Docksta igen men hemfärden skedde med bil, som vanligt. Jag nämnde tidigare att Ester, faster Tekla med vän och jag skulle få åka helikopter till Hemavan och så blev det. Förra lördagen bar det iväg efter ett antal telefonsamtal med Tony - som redan var på plats - för avresetiden ändrades ett antal gånger. Först så var det tänkt att vi skulle få åka från Docksta IP, men då inte Ö-viks flygplats hade möjlighet att hjälpa till med tankningen av helikoptern, så var det bara för oss att ta oss till Kramfors airport. Det gick an det också att flyga från denna plats, bara lite roddande med bil och packning. Flygresan gick snabbt och bra, hädanefter vill jag alltid åka med denna farkost när jag skall till Hemavan. Varför sitta i en bil och nöta?

Faster Tekla och hennes väninna startade sin vandring förra söndagen och anlände till oss igen på tisdags kvällen. Allt gick bra och de var rörande överens om att det var en fantastisk upplevelse att gå denna del utav Kungsleden. Vädret var perfekt och myggorna var hemma hos oss i stället för ute på fjället, de hade nästan inte sett en enda mygga! Skönt att de kom hem igen, Tekla var bara för två år sedan på operationsbordet för hjärtproblem!

Tidigt på fredags morgonen bar det iväg över till Norge för att hälsa på en av våra största kund och hans familj. Väl där så träffade vi en familj ifrån Bjorli och de visade sig att de just varit med om att starta upp en slalomklubb. Vad tror ni att vi pratade om? Just det, slalom för hela slanten! De åker på snö från oktober/november fram till maj! Jag frågade genast om det finns möjligheter för samarbete och det finns det. Det tråkiga i denna kråksång är att det är så dyrt i Norge men man vet aldrig vad denna kontakt kan ge!



Under den gångna veckan har Tony kämpat med vår nya Njalla, en hundkoja högt uppe i luften. Förr i tiden så hade Samerna en Njalla för att förvara deras mat i, högt upp så att inte något djur skulle kunna komma sig åt deras mat. Jag har naturligtvis varit med och bestämt att vi skall ha en Njalla men Tony har ensam fått konstruera denna skapelse. Det har givetvis varit mycket enklare med en vanlig koja men det hade inte passat in i byggnadsplanen;)) Hundarna har provat att gå landgången upp till kojan och de är med på noterna, fast det behövdes en och annan godis för att locka dem upp första gången!


Det är nu endast två veckor fram till Docksta dagen! Ester har redan börjat längta, hon tycker att denna dag är en höjdpunkt. Jag kan förstå henne, det händer inte så mycket i vår lilla by så när Docksta invaderas av tusentals människor så är det lite speciellt! Jag har baket räddat, hemliga lådan är på gång att slå alla tidigare rekord och nu är det bara upp till oss själva att kränga så många lotter det bara går -då får vi en härlig slant i kassan!

Jag säger bara AIRWORLD! Vilken avslutning och upptakt, kan det bli bättre?

Ha det!
Lisa

Inga kommentarer: