tisdag 6 maj 2008

Phhuu...

Då var jag tillbaka i verkligheten igen. Veckans första Core pass är avverkat och som vanligt har inte hemmaträningen skötts ordentligt. Varför utsätta sig för detta om och om igen, nu är det bara att bita i det enormt sura äpplet. Detta lilla uppehåll får mig att tänka på hur barnen tränar under året. Först är det en tid med barmarks träning och denna träning är hård och väl genomtänkt. Vad händer sedan? Jo, då väntar vi på snö och tränar nästan ingenting, vad var då barmarks träningen till för. Det tar tyvärr bara tre veckor för en muskel att hamna på noll igen, med andra ord så "förfaller" vi under jullovet. Det kanske är lite väl drastiskt att uttrycka sig så. Eftersom att vi lägger fokus på att träna rygg och magen under hösten, så kanske det vore en idé att bibehålla lite av denna ny vunna kraft! Vi vet idag att en alpin skidåkare utsätts för enorma krafter då vi kan carva med skidorna och det är då det är super viktigt att ha en stark bålmus kelatur. De flesta barn som åker skidor under vintern tränar nog inte många sit-ups och rygg-resningar under denna säsong. Nu är det naturligtvis så att jag pratar om barn från 10-11 år då det börjar hända saker under skidorna. En 7-8-åring har ett helt annat rörelsemönster i backen än vad en äldre åkare har, men jag har också noterat att vissa barn aldrig blir trött på en träning, varken i backen eller på barmarken. Är dessa rustade för att kasta sig utför pisten för alpin träning? Det är så att var och en gör som den vill!

Vilket surrande, men det jag vill komma fram till är att det är lika jobbigt för dem som för mig att komma sig i form då man har långa uppehåll. Förmodligen är det mest jobbigt för mig som är en gammal tant att åter ta upp träningen, ungarna verkar vara lite mera lättränad! Under C-lägret gjordes en liten test utav mage och rygg, det visar sig att magens muskler alltid är svagare än ryggen. Känner ni igen detta?

Imorgonkväll gäller det på AK-mötet, bara inte det blir en massa tjat om punkter hit och punkter dit. Vi har mest D-åkar i vår verksamhet så punkter bryr vi oss inte om!

Hej hopp från en lite låg Lisa!

Inga kommentarer: