tisdag 22 december 2009

Ljusare tider väntar...

Då har det äntligen vänt igen - ljusare tider kommer sakta men säkert emot oss! Denna höst har varit en av de mörkaste höstar som jag kommer ihåg - inga fina höstdagar med hög och klar luft i november. Endast regn och mörker men nu vänder det och tur är väl det.

Ryktet säger att det har sprutat enorma mängder snö hemma i Skule, till och med toppen! Hoppas nu att det kalla vädret håller i sig så att de hinner med att lägga hela backen inom kort. Här i Hemavan är det inget problem med kyla - den är konstant. - 18 idag men ingen blåst så det får väl ses som "blia" i detta läge. Det verkar inte bli någon förändring inom den närmsta veckan - dunjacka på med andra ord. Ester är inte i backen överhuvudtaget, hon tycker det är roligare att leka med kusin Elina. Jag förstår henne - det är lite väl bitigt att åka slalom just nu.

Annars så är all julklappar inslagna och julmaten står bara och väntar på att slinka ner i magen. Här har sillen lagts in och syltorna är.... nämen vad skriver jag. Jag har inte varit husmor i år igen och jag vet att julaftonen kommer att kunna genomföras ändock. Tony och Ester skulle koka fudge igår kväll - utan mitt överseende - och det blev en ny varitant av fudge. Den är god men konsistensen är annorlunda. Det går inte att göra andra saker när man är i bakets värld - Tony trodde nog att han är mannen som klarar det mesta;))

Jag undrar just om långrocken ligger i ett av paketen här under granen eller kommer jag att få vänta ännu längre på detta efterlängtade plagg? Något skidrelaterat är på G det vet jag men vad? Nya pjäxor kan det inte vara för dessa har jag redan fått - de var fantastiska. För första gången på många år åker jag nu med pjäxor med rätt storlek, vilken skillnad! Jag vet att jag har åkt näst intill perfekt tidigare men nu finns det inget att klaga på;) Be mig åka på ett speciellt sätt och jag gör det! Som fru Vonn eller någon annan i WC och jag fixar det - pjäxorna är självgående i backen. Låter bra inför klubbmästerskapet. På tal om KM så har vi redan börjat planera inför denna viktig tävling - hur skall Johan stoppas? Skall vi helt enkelt göra om reglerna som på Stenmarks tid eller skall vi fixa hans skidor? Ja, förslagen är många men inget är fastlagt ännu! Ett som är säkert är att nästa KM skall jag vara banläggare - jag tycker mig minnas att förra KM-banan var inte till min fördel. Rak och isig, det var inte vad jag ville ha just den dagen! Nya tag inför denna tävling - ett måste för mig som börjar bli lite väl långt efter min egen dotter.

Ester skall för första gången åka till Vemdalen för att tävla - nu har hon bestämt sig! Jag och Tony trodde inte våra öron då hon frågade om hon kunde få vara med på denna tävling som hon tidigare inte velat åka på. Ja, vad säger man? Det hade varit skönt att sitta hemma i stugan också men nu skall vi åka dit och hälsa på Jungells samtidigt. Det kommer att bli superkul att se deras fjällstuga - hoppas vi hittar ibland alla backar;)

Fira nu jul i makligt tempo och ta det försiktigt på vägarna!

God jul på er alla!

Lisa

Inga kommentarer: