torsdag 31 december 2009

Gott slut på er alla skidåkare!

Då är det dags för årets sista funderingar från mig. Tänk att ett helt år har gått sedan jag satt här sist och funderade över året som gått - vart tar tiden vägen?

Här i Hemavan har det varit ett kallt slut på året men fina förhållanden i backen! Ester har nu piggat på sig från sin förkylning och har nu kunnat åkt lite under tre dagar. Det behövs inte många åk förrän hon vill vila - febern har tagit musten ur hennes små ben. Själv har jag inga som helst problem med att åka åk efter åk - nej grundträningen är det inget fel på;) Jag står mest och kollar in det en och det andra. Många duktiga åkare är i farten och att få se världens bästa 94:a åka i bana är en fröjd - jag har nämligen spanat in Lisa Blomqvist! Hon åker nästan som mig fast inte samma driv - som demontränarna pratar om - men det kan man inte förvänta sig heller. Hon åker inte i rätt klubb helt enkelt;))

Dagen till ära så har C och B tränat upp snabbheten i branten på Ingemarbacken - åter igen inte helt i mina funderingar hur träning skall bedrivas. Samma visa som för två år sedan och det är ingen tvekan om hur det går för barnen - alla misslyckas. Ester grät och ville aldrig mer åka i denna backe - jag förstår henne helt och fullt. Balkat och gropigt - där skall det tränas på att åka på kant och vara snabb i fötterna. För dessa småttingar är det bara att överleva som gäller - inga leenden på läpparna innan start, nej bara rädsla för att göra bort sig. För det gör man i detta läge, tyvärr!

Nog om detta, Johan är i byn! Jag såg inte skymten av honom i backen idag men jag förstår att han vilar sig i form. Det är nog imorgon han kommer ut och åker - då med besked! Perra har rapporterat om kommande öppning i Skule - skönt att få komma igång med träningen hemma! Nu är det bara att vänta in det stora ögonblicket när vi får kasta oss utför vår underbara backe. Det ryktas om att mycket snö har trillat ner på marken - än en gång fungerade snödansen!

Jag vill höja ett varningens finger för raketer och smällare - var försiktig!Ät gott och ha en superkul afton!

Vi ses snart i backen och då skall vi åka skidor tillsammans igen! Håll ut det är bara dagar kvar!

Gott nytt år på er alla!Lisa

Inga kommentarer: