måndag 24 november 2008

C-läger..

Jag måste erkänna att Perra har rätt angående mitt påhopp, han var faktiskt i backen och åkte en del åk. Jag har i helgen varit tillsammans med våra 3 C-åkare i Hemavan för att slipa på formen inför de kommande utmaningarna. Vilka brudar vi har, de har kämpat och slitit hela helgen utan gnäll. Alla 3 har utvecklats enormt under dessa dagar, nu är det bara timmarna på skidor som fattas! Johan var med under lördagen som värsta experten, han fick åka före barnen och visa hur svängarna skulle se ut - som om inte jag kan det? Hur som helst var det ett mycket uppskattat inslag, alla små flickor såg upp till honom som tusan. Naturligtvis inte våra brudar, då de ser honom som "våran Johan", inte som den blivande stjärna han är!

Perra rapporterade igår från Klövsjö-lägret för A-åkarna och det har visst hänt en del med Lucas åkning också! Nu längtar jag tills vi får åka med vår klubb till Tärnaby för en massa bus i backarna. Vore jag i Perras kläder så skulle jag nog förbereda mig på det värsta tänkbara scenario, att mula tränaren är allas dröm!

Under helgens gång har många olika funderingar dryftats, olika åsikter har framkommit och alla har vi en klar bild om vad som är bäst för våra barn. Jag personligen tror att det är väldigt lätt att hamna i spinn då det gäller våra ambitioner för våra barn. Det är lätt att glömma bort att en 9-10 åring precis har börjat kunna ta emot och hantera information angående skidåkning - eller vad man nu håller på med. Alla vill vi att våra barn skall få utvecklas så snabbt som möjligt men det är flera parametrar som finns med i denna önskan. Hur mycket vill barnet själv utvecklas, var i utvecklingen är barnet just nu, mognad, fysiska och psykiska förmågan hos varje individ. Vidare så påverkas vi alla utav väder och vind på olika sätt, nya människor i sällskapet skapar också en viss osäkerhet och allt detta tillsammans medför vissa hinder för inlärning. Vi skall inte ha för höga förväntningar på barnens utveckling på så kort tid som en träningshelg, nej alla behöver många timmar i backen för att hitta den rätta känslan. Tyvärr är det inte lätt att skrapa ihop dessa skidtimmar då vi bor där vi bor, lite snö och ingen kyla att prata om.

Men positivt är att backarna i området är på gång med kanonsnö, snart tränar vi på skidor för fullt igen! Jag har hört via skvaller att Skules kanoner också varit igång, tänk om vi kan åka skidor i Skule under jullovet!

Det är hög tid att plocka fram skidorna och jag hoppas att vi snart har klart med ett datum för skidvårds kväll. Hur som helst så är det ingen dum idé att börja med att torka bort damm och rost redan nu!

Snart är det första advent och Tony fasar för mitt ljuständande redan nu - hur blir det då när jag kommer igång på allvar? Själv fasar jag inför kommande Core extreme, jag kan meddela att formen är inte vad den borde vara.

Inga kommentarer: