måndag 17 december 2007

Vilken dag!

Hej på er alla, solen strålar och julen närmar sej med stormsteg. Snart vänder det och solen kommer att visa sej allt mera för varje dag. Innan vi har hunnit tänka på att det är vinter så kommer vi att planera midsommar, var så säkra. Tiden bara rusar iväg och snart börjar tävlingssäsongen. första tävlingen går i Bjästa helgen den 26-27/1. Helgen efter så brakar det till här hemma i vår backe, nu vill jag att det skall börja toksnöa, så att vi kommer att få till detta DM, som vi är i full gång med att planera. Andreas var just här och hämtade datorn som Tony förärat klubben med. Tur att vi har Andreas som tidtagnings expert, han är hängiven sin uppgift.
Jag måste bara säga att jag blev imponerad av de nya käpparna vi köpt in. Vi använde oss utav dem på första snöträningen och de var kanon. Jag kommer att sätta liknande banor ikväll för jag tycker att det var lättare för Hopp och lek-gruppen att inordna sej i leden då de endast finns 2 möjligheter att välja emellan. Bana 1 eller bana 2, det är vad som kommer att bjudas på ikväll.

Vår barnbacke är bra, men den är faktiskt lite för brant, då vi vill träna på att åka från kant till kant. Att åka på kant är vårt mål med all snöträning. Det kan tyckas att det är ett lite lågt satt mål men jag tycker tvärtom. Det är lätt att åka på kant, när man är trygg, och det är man där det inte är så brant. Vi tränare och föräldrar vill gärna tala om för barnen att de skall åka på kant. Det är inte så enkelt då man kanske är lite rädd och det är en massa portar ivägen. Att åka en bestämd sväng är alltid mycket mer krävande än att åka fritt. Därför brukar vi tränare påpeka att all friåkning bör vara så tävlingslik som det bara går. Med andra ord att vi tänker oss en bana i huvudet när vi susar nerför pisten. Att försöka hålla i svängen även fast det känns lite skrämmande och jobbigt. Ofta åker barnen runt i halvsvängar när de åker fritt, med minsta motståndets lag som tes. Det blir då väldigt annorlunda när det blir dags för tävling och träning. Hur skulle det se ut om fotbolls landslaget tränade med korpen inför VM? Tål att tänkas på.

Nu laddar jag inför kvällens träning!
Lisa

Inga kommentarer: