lördag 29 mars 2008

Åhh vilken tävling.

Nu är det över, det första Mosebacke mästerskapet. Vilken tävling,alla kämpade som bara den. Banorna var i kanonskick och grillen grillade hamburgarna på ett utomordentligt sätt. Jag kan bara konstatera att denna tävling har kommit för att stanna. Alla deltagare var vinnare på olika sätt men framför allt så hade vi en kanonrolig dag tillsammans. Resultatlistan är ännu ej godkänd utav FIS, det lämnades in en del protester under dagen. Banchefen Tobbe J hade fullt upp med att försvara sina bandragningar, de flesta tyckte att de var tvungna att åka lite väl långt;) men banchefen vek inte en tum. Tävlingsledaren Tony var med om en rafflande spurt uppgörelse med Janne Andersson från Umeå SK, Tony han i kapp honom precis på mållinjen och i skrivande stund så har inte måldomaren kunnat avgör vem som vann. Målfotot granskas för fullt!

Efter att alla magar var fulla med hamburgare så dök det upp en gul helikopter. Den hämtade Isak och Emilia för en härlig färd över tävlingsområdet och vidare in mot Hemavan för att kolla in läget i byn. Väl hemma i Mose så berättade Emilia om äventyret. - Det var en riktig helikopter som hämtade mig och den bara startade och vips så var jag uppe i luften. Jag såg er där nere men jag såg er inte på riktigt, berättade Emilia. Enkelt förklarat eller hur?

Jag har nu än en gång insett vikten utav friåkning under den gångna veckan. Isak och Emilia har nött på i backen - främst i skogen - och vips så åker de på kant. Om än med lite halv plogstil och det är precis som det skall vara. Att behålla ett ben under kroppen som stöd är ett steg i rätt riktning, för det flesta barn så försvinner detta "stödben" inom kort. Inget att orda om alltså. Kul att se hur Clas arbete med Hopp och lek-barnen börjar ramla på plats! Att jag anser att antalet åk per år är viktigt är ingen nyhet, det har ni hört förut. Jag är övertygad om att de som åker mest skidor på olika underlag har den bästa möjligheten till god teknik.

Snart bär det iväg hemåt igen. Just idag är det förberedelser inför kommande grupp till veckan. Strykning av sängkläder då min mangel ej är vad den borde vara. Strykjärnet har jag svurit över så mycket att till och med Tony inser att det är dags att investera ett nytt. Han tror på fullaste alvar att strykjärn ej kan åldras - synd att han inte tror det om bilar - men jag vet att ett järn som har 22 år på nacken inte håller samma standard som ett nytt. Nu bär det iväg in till Hemavna för inköp utav rätt utrustning för denna verksamhet, skall det vara släta lakan så skall det vara ett bra strykjärn!

Jag har fått bannor utav Perra igen, jag skriver allt för många ord på denna blogg. Jag måste strama upp mig en aning;). Nästa veckas träningar hoppas jag blir utav, nu när sommartiden träder in blir det ljusa härliga kvällar i backen. Jag och Perra har funderat över årets klubbmästerskap ett antal gånger. Alltid har det varit någon utav oss som ej kan närvara när vi hittat ett nytt datum för KM. Nu funderar vi på att köra på kommande torsdagskväll, men inget är säkert ännu. Håll koll på hemsidan som vanligt!

Nu är det dags för inköpet med stort I!

Lisa

Inga kommentarer: