fredag 4 april 2008

Poff så var det slut..

Jaha ja, då var denna säsong slut. Det känns som om vi just har startat tränigen hemma i Skule och vips så är allt över.

Gårdagens klubbmästerskap genomfördes trotts att det fanns en del hinder. Tidtagningen trasig och backen var allt annat än hård. Det saltades för fullt och jag är evigt tacksam för alla som slet med banan igår. Själv var jag en aningens låg så jag var endast med på tidtagningen. Det var mycket mera lättsamt än att kratta bort en massa tung sockersnö, jag kunde sitta nere i klubbstugan och ge order via komb-radion. Det var grillning på hög nivå, korven smakade fantastiskt gott och de som var ansvarig för grillen skötte sig perfekt. Tävlingen bestod utav 4 åk för varje barn och sedan plockades de två bästa tiderna ut för varje åkare. Jag är imponerad av Hopp och lek-gruppens framfart, de brände på som om de inte gjort annat än att åka på saltat underlag.

Prisutdelningen i år genomfördes i rask takt, vi brukar i vanliga fall köra KM på en fredag så att vi kan ta oss tid för samkväm. Så blev det tyvärr inte i år då gårdagen var den dag då vi alla tränare kunde närvara. Hur som helst så fick alla pris, även om man råkade vara sjuk. Jag skulle kunna tänka mig att ge extra priser till alla som var där för alla har verkligen utvecklats under året. Vi tränare hade utsett Isak till årets komet och Ester fick pris för årets prestation. Som vanligt faller inte valet utav dessa vinnare i god jord hos alla, men vi tränare gör så gott vi kan. Jag är övertygad om att barnen inte har några invändningar men de finns alltid föräldrar som tycker annorlunda. Så kommer det alltid att vara men vi pysslar med en individuell sport och där prisas man inte alltid kollektivt.

Hur har då årets säsong varit i största allmänhet, ja den har varit annorlunda. För det första så har vädret visat sig från sin absolut sämsta sida och det har varit jobbigt för alla inblandade. Inställda träningar har hört till vanligheten och träning i Bjästa har nog skrämt bort en del utav våra medlemmar. Perra och Lucas har varit på egna tävlingar i år och det har varit både bra och dåligt. Kul att Lucas är med och tampas med de bästa i regionen men det har blivit så mycket mera för Perra. Han har kuskat runt som en galning i år och det har gjort att vi inte haft ork och möjlighet till andra arrangemang. Nu har det i och för sig inte varit möjligt att fixa så många extra träningar då vår backe inte varit igång. Vidare så har vi en grupp blivande C-åkare som verkligen är på G. Lova har i år visat att hon kan det här med skidåkning. Hon är träningsvillig och tuff och det gör henne till en kandidat på de framskjutna placeringarna framöver. Ester puttrar på i sin lugna stil och bara hon inser att det går att gasa på på tävlingarna också så kan nästa år bli riktigt bra. Ida körde igår som en raket, jag tror att om hon fortsätter i samma stil nästa år så har Skule ett härligt tjejgäng inför C-finalen.

Moa, Max, Julia, Emilia och Isak är Skules framtid. De har alla förutsättningar för att bli hur bra som helst. De hoppar som värsta Slopy style-gänget och de behärskar sina skidor kanon bra. Ullis och Clas har en härlig utmaning nästa år med detta gäng, jag hoppas att vi kommer att träna mera tillsammans under nästa säsong. Denna grupp är inte Hopp och lek nästa år förutom lilla Milan men hon är inte bangen att hänga på de stora så jag tror att det blir en stor härlig grupp 2008/09. Förra årets komet var Viktor och han har varit som en komet i backen i vinter också, han åker på rena skär hela tiden, kan det bli bättre! Lucas han kör alltid på 110% och det är ett gott tecken. Jag är rätt säker på att han kommer att vara superrustad inför nästa skidsäsong och då kommer han att bli livsfarlig i backen! Jag förstår om han blev lite deppad igår då hans gamle far åkte lika snabbt som han, men banan var lagd så att de gamla kunde ha en chans. Alltså ingen racing bana utan en bana mitt emellan alalom och storslalom, perfekt för gubbarna!

Caisa gjorde comeback i backen igår och det syns att hon har pysslat med denna sport tidigare. Hon körde jättebra och hoppas att hon hittar tillbaka till Skule snart igen! Bröderna Westin var tyvärr inte med på KM men de är två naturbegåvningar på skidor, jag hoppas verkligen att de fortsätter nästa år. Diana var på hästryggen som vanligt på torsdagar och jag skall bedriva en kampanj med henne under sommaren om en fortsatt satsning på slalom nästa år.

Jag tror att alla inblandade i verksamheten känner att denna säsong är till för att lägga bakom sig så snabbt som möjligt. Då tänker jag på våra träningsförhållanden, reultatmässigt så har vi skött oss över förväntan. Lova, Ester och Lucas har flera pallplaceringar och det är mer än vad vi någonsin har haft. Nu när allt är över och de flesta utav oss ställer undan skidorna så vill jag bara påminna om att skidorna som användes igår bör göras rena från salt. Annars blir det ett rostigt uppvaknande nästa år. Att redan nu börja kolla in nästa års utrustning är ingen dum idé, kolla gärna in andra klubbarns "köp&sälj-sidor" för där finns många fynd. Tänk på att den viktigaste investeringen är pjäxorna, viktigt att kolla in lutningen på pjäxskaftet. De skall luta framåt och inte vara för stora, för då glider bara foten runt i skon och hur bra är det? Har ni funderationer angående utrustningen så hör utav er till oss tränare med era frågor!

Jag skall nu iväg till Step in för genomgång utav Core-extreme, phhuu. Emely och jag har ett kanonhårt pass på gång, kanske jag kan lura in någon utav er till detta pass. Det kommer att köras tisdagen den 15/4 klockan 16.25 och jag ser fram emot att se flera deltagare från Skule. Ester ligger här hemma i febran, hon hade feber redan igår kväll insåg jag först då jag kom hem. Vad är jag för mor egentligen, men innan vi åkte var allt OK. Det bästa med att vara sjuk enligt Ester är att då får man se på hur mycket TV som helst, kul eller hur! Jag kommer att hålla mig frisk då jag hade min sjukdomsperiod redan i januari, jag tror att redan i helgen så kommer jag att pröva min kamrat Norsken´s utbombnings metod. På med svartvinbergssaften på spisen och sedan i med medicinen, det gäller att mota Olle vid grinden!

Ha det bra!

Lisa

Inga kommentarer: